0917-280-0917

درک خستگی ذهنی در سال 2022

نویسنده: مهرنوش حاجیان
آخرین بروزرسانی: 5 دی 1401
دسته بندی:
این تحقیق توسط کلر گیلسپی انجام شده است .کلر گیلسپی یک نویسنده مستقل است که در زمینه سلامت روان تخصص دارد. او برای واشنگتن پست ، سلامت زنان ، هافینگتون پست و بسیاری دیگر نوشته است.

آنچه در این مطلب می خوانید

کلر مشتاق افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به سلامت روان و کمک به افرادی است که آنها را تجربه می کنند احساس تنهایی نکنند.

مسلماً ما بیشتر از همیشه باید به آن فکر کنیم. تغییرات آب و هوایی، هزینه‌های دیوانه‌کننده مسکن، خطر مداوم COVID-19، فساد سیاسی، تهدید جنگ… افراد کمی هستند که حداقل یکی از این موارد را بیش از کمی استرس‌زا نمی‌دانند. و در حالی که رسانه‌های اجتماعی به ما کمک می‌کنند ما را در جریان نگه دارند، داشتن آخرین اخبار در دسترس ما، ۲۴ ساعت شبانه‌روز، همیشه باعث آسایش یا اطمینان نمی‌شود.

 

بدتر از همه، مطالعه جدیدی که در Current Biology منتشر شده است، نشان داده است که فکر کردن به همه موارد بالا (و سپس برخی از آنها) می تواند ما را حتی بیشتر خسته کند و مسیر فرسودگی ذهنی کامل را تسریع کند.

 

آنتونیوس ویلر، نویسنده اول این مطالعه، از بیمارستان دانشگاه پیتیه-سالپتریر در پاریس، فرانسه می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌داند خستگی ذهنی چیست، چگونه ایجاد می‌شود و چرا آن را احساس می‌کنیم». با وجود بیش از یک قرن تحقیق علمی، این یک راز باقی مانده است.»

 

در حالی که ماشین ها می توانند وظایف شناختی را به طور مداوم و بدون خستگی انجام دهند، مغز متفاوت است و ویلر و همکارانش می خواستند چگونگی و چرایی آن را بفهمند. او می افزاید: «خستگی ذهنی پیامدهای مهمی دارد: برای تصمیمات اقتصادی، برای مدیریت در محل کار، برای آموزش در مدرسه، برای درمان بالینی و غیره».

نگاهی دقیق تر به تحقیق

هنگامی که کار شناختی شدید برای چندین ساعت طولانی می شود، برخی از محصولات جانبی بالقوه سمی فعالیت عصبی در بخشی از مغز که به عنوان قشر پیشانی مغز شناخته می شود، تجمع می یابد.

 

ویلر توضیح می دهد: “این کنترل فرد را بر تصمیمات تغییر می دهد، که به سمت اقدامات کم هزینه (بدون تلاش، بدون انتظار) تغییر می کند، زیرا خستگی شناختی ظاهر می شود.” او اضافه می کند که آنها در اینجا از فرسودگی روانی صحبت می کنند و نه صرفاً خواب آلودگی.

 

ویلر و تیمش از روش جدیدی برای اندازه گیری انتشار مواد مغزی با طیف سنجی تشدید مغناطیسی استفاده کردند. او می‌گوید: «در مورد ما این به ویژه مفید بود که نشان دهیم گلوتامات در سیناپس‌ها (خارج نورون‌ها)، جایی که انتشار سریع‌تر از بخش‌های سلولی (داخل نورون‌ها) است، تجمع می‌یابد.

 

محققان امیدوارند این مطالعه به افراد کمک کند تا خستگی ذهنی را کمی بهتر درک کنند. ویلر می‌گوید: «نظریه‌های تأثیرگذار نشان می‌دهند که خستگی نوعی توهم است که توسط مغز پخته می‌شود تا ما را وادار کند هر کاری را که انجام می‌دهیم متوقف کنیم و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم». اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که کار شناختی منجر به یک تغییر عملکردی واقعی (یعنی تجمع مواد مضر) می‌شود، بنابراین خستگی در واقع سیگنالی است که باعث می‌شود ما کار را متوقف کنیم، اما برای هدفی متفاوت – حفظ یکپارچگی عملکرد مغز.

فرسودگی ذهنی چیست؟

این به درک دلایل بیولوژیکی کمک می کند که چرا سخت اندیشی ما را خسته می کند، اما درک اشکال بسیاری که فرسودگی ذهنی می تواند داشته باشد نیز بسیار مهم است. هنگامی که افراد تحت استرس طولانی مدت هستند، ممکن است در نهایت احساس غرق شدن و تخلیه عاطفی کنند و این در نهایت می تواند منجر به شکست روحی و/یا فیزیکی شود. این اغلب به عنوان فرسودگی شغلی شناخته می شود.

“خواب مناسب تا حد زیادی به رفع خستگی ذهنی، کمک به شارژ مجدد بدن و جلوگیری از تشدید فرسودگی شغلی یا فروپاشی کامل کمک می کند.”

دکتر خان توضیح می‌دهد که فرسودگی شغلی می‌تواند علائم و نشانه‌های زیادی داشته باشد، و گاهی اوقات با احساس استرس منظم اشتباه گرفته می‌شود، اما تفاوت آن در میزان و شدت تجربه است. او می‌گوید: «افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، معمولاً وقتی صحبت از این می‌شود که از نظر عاطفی بتوانند با مشکلات زندگی‌شان برخورد کنند، احساس درماندگی می‌کنند. “آنها بیش از حد خسته می شوند و احساس می کنند تمام انرژی خود را از دست داده اند.” برخی حتی دچار شکایات فیزیکی مانند درد عضلانی اسکلتی، ناراحتی شکمی یا مشکلات روده می شوند. علائم دیگر شامل گوشه گیری از خود، تفکر منفی، و تحریک پذیری اطرافیان است که اغلب با ناامیدی شدید و کوتاهی همراه است. دکتر خان می گوید: «بسیاری از مردم در هیچ بخشی از زندگی روزمره خود شور و شوق کمی نشان می دهند و اغلب از احساس بی حسی شکایت دارند. فرسودگی شغلی همچنین می‌تواند تمرکز، تکمیل کارهای ساده و توانایی مدیریت مسئولیت‌های روزمره را دشوار کند. اگر کنترل نشود، فرسودگی شغلی می تواند بیشتر به افسردگی تبدیل شود.

اجتناب – یا کاهش – فرسودگی ذهنی

خستگی ذهنی می تواند به مرور زمان ایجاد شود و تنش طولانی مدت و طاقت فرسا برای هیچ کس سالم نیست. دکتر خان هشدار می دهد: «استرس می تواند خطرناک باشد و منجر به عواقب بسیار جدی در صورت عدم مدیریت صحیح شود. (دراشاره به نکته بالای او): مطمئن شوید که به اندازه کافی چشم بسته هستید. خواب مناسب تا حد زیادی به رفع خستگی ذهنی، کمک به شارژ مجدد بدن و جلوگیری از تشدید فرسودگی شغلی یا فروپاشی کامل کمک می کند. استراحت های مکرر در طول روز نیز بسیار مهم است، به خصوص زمانی که در فعالیت های استرس زا شرکت می کنید. اختصاص زمانی برای یوگا، مدیتیشن یا شرکت در فعالیتی که به نظر شما آرامش بخش است، می تواند مفید باشد. و البته، یک رژیم غذایی سالم و ورزش فقط برای بدن شما مفید نیست، بلکه می تواند در کاهش خستگی ذهنی معجزه کند. دکتر خان می افزاید: «علاوه بر این، شناسایی منبع خاص استرس می تواند مفید باشد تا بتوان گام های مناسبی برای کاهش فشار برداشت. به عنوان مثال، اگر شغل شما منجر به خستگی ذهنی می شود، در این صورت استفاده از مدتی مرخصی با حقوق برای رفتن به تعطیلات یا فقط استراحت و استراحت در خانه می تواند تا حد زیادی احتمال فرسودگی شغلی را کاهش دهد. در نهایت، دکتر خان توصیه می‌کند اگر فکر می‌کنید علائم جدی‌تری از افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنید، مانند اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی، یأس و گناه، احساس ناامیدی، ترس‌های غیرمنطقی، یا افکار خودکشی، از یک دوست یا یکی از عزیزان یا یک متخصص کمک بگیرید.

ترجمه توسط مهرنوش حاجیان

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *