رفتارهای دانش‌ آموزان در زندگی آینده

نویسنده: اطهر ناسک
آخرین بروزرسانی: 11 دی 1401
دسته بندی:
"چگونگی رفتار شما در مدرسه ,موفقیت زندگی شما را بالاتر و فراتر از پیشینه خانوادگی , خصوصیات کلی و توانایی شناختی شما پیش بینی می کند".

آنچه در این مطلب می خوانید

تحقیق در مورد تأثیر رفتارهای دانش‌ آموزان بر موفقیت‌های تحصیلی و شغلی در بلندمدت

این تحقیق توسط ماریون اسپنگلراز از دانشگاه توبینگن و رودیکا ژوانا دمین از دانشگاه هادسون انجام شد. در این مطالعه طولانی‌مدت، محققان به بررسی نقش و ویژگی‌های دانش‌آموزان و رفتارهای آن‌ها پرداختند. این تحقیق در یک بازه ۵۰ ساله و با استفاده از داده‌های تعداد زیادی دانش‌آموز دبیرستانی در آمریکا انجام شد. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا رفتارهای دانش‌آموزان در مدرسه می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی در زندگی آینده آن‌ها داشته باشد یا خیر؟

در این تحقیق، محققان به‌ویژه نقش دانش‌آموزانی را بررسی کردند که مسئولیت‌پذیر بودند، به مدرسه علاقه داشتند و به مهارت‌های نوشتن و خواندن علاقه‌مند بودند. این ویژگی‌ها در پیش‌بینی موفقیت‌های تحصیلی، منزلت و جایگاه شغلی، و سطح درآمد آنان در سنین ۱۱ سالگی (با تعداد ۹۱۲ نفر) و ۵۰ سالگی (با تعداد ۹۲۵ نفر) بررسی گردید. عواملی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، IQ (هوش) و ویژگی‌های کلی شخصیتی افراد در تمامی تحلیل‌ها مدنظر قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهند که خصوصیات دانش‌آموز و رفتارهای آن‌ها در بزرگسالی می‌توانند موفقیت‌های شغلی و تحصیلی را پیش‌بینی کنند، حتی فراتر از موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین، هوش IQ و ویژگی‌های کلی شخصیتی.

نتایج تحقیق نشان داد که هرچه دانش‌آموزان به مدرسه علاقه بیشتری داشته باشند، موفقیت‌های تحصیلی بالاتری را در سال‌های ۱۱ و ۵۰ سالگی به‌دست می‌آورند و به اعتبار شغلی بالاتری در سن ۱۱ سالگی و درآمد بالاتر در سن ۵۰ سالگی دست می‌یابند. همچنین، هرچه دانش‌آموز مسئولیت‌پذیرتر باشد، ارتباط بیشتری با دستیابی به موفقیت تحصیلی و اعتبار شغلی در سنین ۱۱ و ۵۰ سالگی دارد. این اولین مطالعه طولانی‌مدت است که به بررسی نقش خصوصیات شخصیتی و رفتارهای دانش‌آموزان در زندگی آنان می‌پردازد.

این تحقیق اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان می‌دهد آنچه که دانش‌آموزان در مدرسه انجام می‌دهند و چگونگی واکنش آنان به تجربیات خود در طول دوران تحصیل، تأثیرات قابل‌توجهی در زندگی آینده آنان خواهد داشت.

مطالعه نتایج در درازمدت

در دهه‌های اخیر، محققان به بررسی موفقیت‌های شغلی و تحصیلی پرداخته‌اند. تحقیقات پیشین بر پیش‌بینی‌هایی مانند هوش تمرکز کرده بودند و نشان داده‌اند که هوش یک عامل مهم در موفقیت‌های شغلی و تحصیلی است. تحقیقات دیگر نیز نشان داده‌اند که وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین تأثیر زیادی بر موفقیت‌های شغلی دارد. در دو دهه اخیر، مطالعات گسترده‌ای نیز نقش ویژگی‌های شخصیتی در موفقیت‌های شغلی و تحصیلی افراد را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این تحقیق، پرسش اصلی این بود که آیا رفتارهای دانش‌آموزان در مدرسه تأثیر طولانی‌مدتی در زندگی آینده آنان خواهد داشت یا خیر؟

شرکت‌کنندگان در این تحقیق

اطلاعات این تحقیق از پروژه ملی “پژوهش استعداد” (Talent Search Project) که توسط American Institutes for Research ایجاد شده است، به‌دست آمد. اولین موج این تحقیق در سال ۱۹۶۰ انجام شد و نمونه‌ای از دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا ارزیابی شدند. در ابتدا، ۴۴۰,۰۰۰ دانش‌آموز از پایه‌های ۹ تا ۱۲ در تحقیق شرکت کردند که از میان آن‌ها، ۳۷۷,۰۰۰ نفر در رویدادهای ارزشیابی بعدی حضور یافتند. از این تعداد، ۳۴۶,۶۶۰ نفر به‌عنوان “موثق” شناسایی شدند و در تحلیل‌ها استفاده گردیدند. پس از آزمایش اولیه، با تمام شرکت‌کنندگان یا زیرمجموعه‌های آنان از طریق ایمیل در چهار زمان مختلف (۱، ۵، ۱۱ و ۵۰ سال بعد) تماس گرفته شد. در ابتدا، میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۱۶ سال بود.

اقدامات انجام شده

۱. نگرش‌ها و رفتارهای دانش‌ آموزان : دانش‌آموزان فرم‌های خاصی را تکمیل کردند که شامل مواردی مانند احساسات، افکار، عادات و مهارت‌های ادراکی در زمینه زندگی مدرسه‌شان بود.

۲. ویژگی‌های شخصیتی: پروژه فهرست استعداد شخصیتی (PTPI) شامل ۱۰۸ مورد بود که به دو عامل اصلی «بلوغ» و «برون‌گرایی» تقسیم شد و این دو عامل در تحلیل‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

۳. توانایی‌های شناختی: توانایی‌های شناختی مانند ریاضی، کلامی و تجسم فضایی با مقیاس‌های مختلف اندازه‌گیری شدند.

۴. وضعیت اقتصادی-اجتماعی والدین: از طریق پرسش‌های مربوط به وضعیت اقتصادی-اجتماعی مانند درآمد خانواده، تعداد کتاب‌های خانه، و دسترسی به رسانه‌ها، شاخص‌های SES (وضعیت اجتماعی-اقتصادی) ارزیابی شد.

۵. شاخص‌های جمعیت‌شناسی: جنسیت، نژاد/قومیت و گروه همسالان به‌عنوان شاخص‌های جمعیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

۶. موفقیت‌های تحصیلی: موفقیت‌های تحصیلی با ارزیابی بالاترین سطح تحصیلات کسب‌شده اندازه‌گیری شد.

۷. درآمد سالانه: درآمد سالانه شرکت‌کنندگان از طریق ارزیابی میزان پرداختی‌های ماهانه، هفتگی و ساعتی محاسبه شد.

۸. شان و جایگاه شغلی: شان یا جایگاه شغلی با بررسی ابعاد مختلفی از جمله موفقیت، استقلال، شناخت، ارتباطات، حمایت و شرایط کاری اندازه‌گیری شد.

نتیجه‌گیری

این تحقیق نشان می‌دهد که رفتارهای دانش‌ آموزان در مدرسه و نگرش‌های آنان می‌تواند تأثیرات درازمدتی در زندگی آینده آنان داشته باشد، که فراتر از پیش‌بینی‌کننده‌های معمول مانند هوش و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین است. این مطالعه اولین تحقیق طولانی‌مدت است که نقش رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان در پیش‌بینی موفقیت‌های آنان در زندگی بزرگسالی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 خلاصه و ترجمه مقاله  از اطهر ناسک

 

اطلاعات بیشتر

                                                            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *